PROJEKT „RÓWNE SZANSE DLA WSZYSTKICH” finansowany ze środków Starostwa Powiatowego w Płocku.
Projekt realizowany był w okresie od marca do października 2008 roku. W ramach projektu zrealizowaliśmy:
Plener przyrodniczo-artystyczny Połączenie aktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży z poznaniem środowiska naturalnego i aktywnym działaniem na rzecz jego ochrony
Nabór na warsztaty odbywał się poprzez promocję programu w szkołach, na festynach, imprezach ekologicznych oraz na spotkaniach z młodzieżą. Program pleneru został tak skonstruowany, aby można było przeprowadzić szereg interesujących zajęć, które swoją tematyką obejmą wiele dziedzin. Założeniem organizatorów pleneru było połączenie warsztatów artystycznych z szeroko pojętą edukacją ekologiczną. Plener trwał 7 dni, podczas których uczestnicy brali udział w:
1) zajęciach przyrodniczych, turystycznych, fotograficznych, plastycznych, twórczości ludowej, ceramicznych, edukacyjnych dot. Natury 2000- Środkowej Wisły, 2) prowadzone będą zajęcia z zakresu pisania projektów i zajęcia nt. rozwoju zrównoważonego własnych środowisk, 3) Różnego rodzaju zajęcia sportowych Formą podsumowania i promocji pleneru będzie biuletyn, w którym przedstawione zostaną efekty pracy liderów młodzieżowych. Opis warsztatów:
Plenery mają na celu zwrócenie uwagi uczestników na walory przyrodnicze i możliwości wykorzystywania alternatywnych źródeł energii. Dlatego po raz kolejny miejscem warsztatów było Modelowe Wiejskie Centrum Ekoturystyki Przyjazne Środowisku w Sendeniu, które znajduje się w otoczeniu lasów i jezior w Gostynińsko – Włocławskim Parku Krajobrazowym. W Zielonej Szkole nie tylko się odpoczywa, ale również kształtuje właściwe postawy wobec przyrody, uczy porządku wokół siebie wzbogacając tym świadomość ekologiczną. Doskonale również uczymy się współpracy w grupie poprzez zajęcia integrujące uczestników z dużych i małych miejscowości. Plener artystyczno - przyrodniczy odbył się w lipcu 2008 roku. Warsztaty miały na celu skupić młodzież plastycznie utalentowaną lub zainteresowaną ekologią. Zajęcia zorganizowane były tak, by młodzież nie nudziła się i żeby każdy znalazł coś dla siebie. Dlatego też zajęcia prowadzone były różnymi technikami i środkami artystycznymi. Plener rozpoczęła Pani Janina Kawałczewska, omawiając problematykę zrównoważonego rozwoju, zagrożenia środowiska – głównie problematykę efektu cieplarnianego i gospodarkę odpadami. Zwróciła uwagę na to, co dzieje się z naszymi domowymi odpadami, jak powstają i jak przebiega ich odzysk i unieszkodliwianie, jakie powodują zagrożenia dla środowiska. Zwrócono także uwagę na problematykę gospodarowania wyrobami i odpadami azbestowymi. Nie zabrakło zajęć warsztatowych dotyczących: badania fizyczno – chemicznego wody przyczyn zmian klimatycznych i zapobiegania efektowi cieplarnianemu. Poprzez doświadczenia uczestnicy zauważyli wpływ człowieka na środowisko. Na zajęciach artystycznych młodzież miała możliwość poznania takich nowych technik plastycznych jak: Z naturą za pan brat w technikach mieszanych – rysunek, malarstwo, collage, batik - prowadzone przez Annę Liśkiewicz, gdzie młodzież mogła pobudzić swą wyobraźnię, gdyż efekty widoczne były dopiero po skończeniu pracy. Największym wyzwaniem okazały się zajęcia prowadzone przez Piotra Krawczyka Natura, abstrakcja, wyobraźnia – w różnych technikach plastycznych czyli malowanie farbami olejnymi na płótnie (które sami wcześniej przygotowywali począwszy od naciągnięcia płótna na krosno). Były również zajęcia z Panem Pawłem Jędrzejczakiem - Świat przyrody w sztuce – nowe metody sztuki ceramicznej z wykorzystaniem elementów przyrodniczych oraz wykonywanie biżuterii z masy papierowej – łatwy sposób uzyskania ciekawego elementu (np. korale, bransoletki) i malowanie na drewnie – czyli wykorzystanie jako podkładu pod obraz innego materiału niż papier oraz pokazanie, że kawałek drewna można wykorzystać w bardzo praktyczny sposób. Zajęcia manualne przeplatane były warsztatami nt. Tworzenia młodzieżowych projektów na rzecz edukacji i ochrony środowiska oraz Edukacji Konsumenckiej w dobie zrównoważonego rozwoju – prowadzili je Marcin Pikoń i Agnieszka Bogdan (którzy uczyli jak pisać projekty i co potrzebne jest, aby zrealizować zamierzone cele). Młodzież odpoczywała przy ognisku, bawiąc się i dzieląc doświadczeniami i spostrzeżeniami po każdym kolejnym pracowitym dniu. Grupa integrowała się również w czasie olimpiady sportowo – ekologicznej, tworząc zgrane zespoły współzawodników, ucząc się dążenia do wspólnego celu zgodnie z zasadami fair play. Na zakończenie pleneru artystyczno – przyrodniczego w Sendeniu, uczestnicy zaproponowali, aby znów zorganizować podobne zajęcia, bowiem nauczyli się wielu nowych rzeczy, mieli możliwość rozwijania swoich już zdobytych umiejętności. Zajęcia prowadziło dziewięciu trenerów. W plenerze uczestniczyło 31 osób ze szkół w gminach: Bodzanów, Mała Wieś, Radzanowo, Sanniki oraz Miasta Ciechanowa i Płocka. Trzy osoby to dziewczyny z Niemiec. Łącznie przeprowadzono 47 godzin zajęć merytorycznych, 14 godzin zajęć sportowo – turystycznych. Fundacja wzbogaciła się o 30 obrazów olejnych, 40 malowanych na drewnie, 35 grafik, 30 chochołków z sizalu oraz 45 batików, co jest dowodem na aktywność uczestników i chęć dalszego rozwijania pasji artystycznych.
|